Follow by Email

Tuesday, 19 April 2011

'Titian Umur'



Hii,Assalamualaikum...okeii prtame sekali aku nk citerr,tepat tarikh 14 bulan 11 tahun 1993,Hospital Besar Kaula Lumpur,tepat pkul 4 pagi,aku telah dikejutkan dgn dunia yg belom penah aku knal.Aku tidak mengenali sape2 pown di keliling ku,aku langsung x hirau kn mereka,yg aku mase tuh hnye lah nangis,menangis dn terus menangis.Jeritan ku amat kuat hingga kedengaran di gegendang telinga seorang wanita yg telah mengeluarkan aku dr rahim nye.Adakah aku mengenali wanita itu? Jwapannya,T I D A K !!!! aku x penah mengenali dirinya . Segenap umur ku,3 tahun.. aku mula merasa kan satu kelainan yg luar biase.Wanita itu memeluk aku dgn penuh rase manja.Aku merasakan belaian kasih syg yg amat luar biase.Wanita itu menggelarkan diri nya,EMAK.Lantas itu,aku hnye memanggil diri nya EMAK ! EMAK ! EMAK ! emak membuatkan aku susu,menyuapkan nasi ke dlm mulutku.Sebutir nasi di bibirku , di sapu nya dgn tisu.bila mlm,aku hnya ingin tidur brsama emak.Masuk jerr umur aku 6 tahun,aku di hantar ke sebuah Tadika Abin Raub Pahang.Mase tuh aku aku betol nk pi skola.Tp kwn2 best! Aku nangis2 x nk pi skola. Smpai lah umur aku 7 tahun,aku di pinda kn ke Tadika Darul Quran Raub Pahang.Mase tuh,aku dh x fkir lgsung psal emak! sbb kt situ ,aku adew byk kwn,cikgu nye semua baik2.Aku dn kwan2,suke main pnjat2 tiang,petik2 bunga,kalau nk citerr pown x abis ! hehe^^ Masuk jerr umur aku 7 tahun,aku di sekolah kn di SMK PEREMPUAN METHODIST RAUB PAHANG.Mase umur aku 8 tahun,aku adalah seorang pelajar yg baik dan rajin! cehhhhh =)) Adew sorang cikgu tuh nme die , Nur Syafinaz,cikgu tuh mmg rpat la dgn aku.Aku sygg gilerr gilerr dgn cikgu tuh! <3 Kalau dlm peperiksaan aku x penah down . Top ten jerr... msuk jerr umur aku 12 tahun,aku akan menghadapi peperiksaan UPSR.Keputusan yg aku dpt 2A2B1C...Ayah aku punyerr la bengang sbb Matematik aku C! bengap betol aku kalau matematik nihh .=( Lpas tuh , bapa aku bwa jln2 .Yahooooo seronok x terkata beb ! hahahah^^ yg aku tau mase tuh hanye lah enjoy . Aku x pernah pown mengenali erti kehidupan.Aku x pernah pown pikir kn psal masalah.Masuk jerr umur aku 13 tahun , aku bersekolah di SMK MAHMUD RAUB , PAHANG. Mase tuh aku dh rase lain betol ! Aku mula jd pelik .Sekolah dh mula bercampur lelaki dan perempuan . pergghhh.....mcm2 trend adew ! stokingg bewarna warni,tali pinggang bercorak corak , kasut bermcm mcm jenis,Beg penuh gaya , pakaian penuh trend.^^Wauuuuuu....mmg powerr laaarhhh babe. Okeiii tanpa segan silu kain ku di singkatkan,tudung di pendekkan,bju di ketat kn.ohoooo,,x terlepas aku nk join.Byk benda2 pelik aku rse.Dah x same mcm zman sekola rendah dlu.Amat berbeza dn pelik !;) mase sambutan Valentines Day kat sekola,aku dpt hadiah kiriman , hadiah Coklat . Semestinya itu lah kegemaran ku ! uhuuuuhuuu. ^^ Tp kad ucapan tuh x dew tarok name pengirim . ishhh ! aku x nk ahh coklat tuh . Aku pas jerr kat kwan aku . pew lg ! kwan aku sebat ah coklat tuh . Best jerr aku tgk die mkn . hahah=D Aku x biase bergaul dgn org lebih tua dr aku . Smpai kn abg2 ngan kakak2 senior tuh aku buat mcm kwn sebaya aku . TERUK TERUK .... =p . Diorang biase2 jerr, aku plak yg lebih2.Tp lpas berape bln tuh aku dh x berani buat mcm tuh. Sbab apew nk tau ? nk tau ? sbab aku dh kena sound . ahaha ! Awal2 lg dh kena sound dgn plajar form 2 . Aku dh mule tkut ,aku jln terus x pndang diorang . Punyerrr larhh gelabah ! Naik jerr umur aku 14 tahun ,aku dh mule pndai ponteng kelas,kerja sekolah yg jrang di siap kn ,suke sgt mengusik cikgu .Penggayaan perjalanan ku makin hebat ! 0tai kampung makin terkeluar.Mata kiri kanan memandang . ahhh ! aku peduli apew !? aku punyerr psal . kwan2 lelaki kt kelas aku cukup spoting . Tp baek2 tau , kitorang klas pertama okeiii.! cume kami berlagak samseng .tiiinggg ^^ Kwan2 kt kelas aku mmg sporting belaka.Tahun makin tahun berlalu, msuk larrhh umur aku 15 tahun. Aku bersekolah di SMK ELOPURA BESTARI SANDKAN,SABAH.Nak tau mcm mne aku boley berada kt sbah ? haa .. . nanti larhh aku citerr..tggu jerr pos blog aku yg akan dtg.okeiii ??!! =)) 2008 adalah tahun pertama aku menjejak kn kaki di negeri sabah.Negeri di bawah bayu , ohhh Sabah Tanah Airku ....lagu yg cukup menarik.Mase tuh jgak la kali pertame nye aku tggal di asrama.kehidupan di asrama x sama dgn kehidupan ku sebelom tuh . Pertama kali nye aku msuk ke dlm kelas 3B ,aku terdengar suatu jeritan iaitu "Oiiii Budak Semenanjung"!!! mase tuh aku mmg x faham mksud tuh.Aku hnye berdiam dan tersenyum.=))) Lame2 bru aku faham , rupa2 nyaa kedatangan ku amat asing bg mereka.Yelaahh , budak semenanjung dtg sabah ? sapew x pelik kn ?Sabah tuh broo !^^ okeii,hari2 yg aku lalui di skola tuh memang agak pelik.Mereka memandang aku dgn mata yg tajam? akuu semakin gelabah . Suasana di dlm kelas tidak same dgn suasana di dlm klas sewaktu di skola lame ku dlu.Aku menjadi semakin pendiam dn tidak byk bercakap.kalu aku brckap , pasti adew mulut yg akan mengejek cara percakapan ku. Aku terasa amat ganjil.Di asrama,aku dh mula selalu berzikir,dh mule slalu bace Quran.trend tg dlu2 menjadi ikutan ku ,telah aku buang jauhh. Aku mula memanjang kan kain,tdung dilabuhkan.yerr arr kn, mst kena ikut peraturan sekolah! Aku menjadi seorang pelajar yg agak skema.^^Cehhhh mcm budak yg x pena buat jahat plak ! hahah .Mcm2 benda yg aku dh lalui kt asrama tuh.byk karenah yg aku dh tgk.Semua nya bg pengajaran dkat aku.Aku pown penah di anayai oleh beberapa org kt asrma dlu.Tp x pew , mungkin itu lah pembalasan aku yg dlu2.Sape x sakit hati ,kalau bkn kite yg buat , org tuduh2 kita yg buat.Perasaan malu dan menyesal mula timbul dlm lubuk hati ku.Aku berasa amat kecewa dgn apa yg telah terjadi pade aku dahulu,tiap mlm aku kol emak aku, aku nk balik sekolah lama aku dlu.Tp emak suruh aku bersabar.Dlu kn aku terlebih nakal.hehe^^PMR makin hampir,aku x nk diri ku di himpit kegelisahan.Aku ingin tggal di ruma bersama keluarga.Byk kenangan pahit dan manis yg telah aku dapat di asrama dlu.Bln 6,ayah mengambil aku untuk keluar dr asrama.aku mengemas semua brg2 ku.Sedih plakaku tgk diorang bile diorang x bg aku keluar dr asrma.Perjalan ke sekolah harian adalah dgn menaiki bas ! pergghhh bgun awal tkut2 bas terlepas.rumah dgn sekolah jauuu oww ! Lebih kurang 3 batu babe . Okeii keputusan PMR pown keluar,keputusan yg aku dpt byk B,C,D .Agak ckup2 mkn jerr.Msuk umur 16 tahun, aku di pindah kn ke SMK MERPATI SANDAKAN,SABAH.Hari pertama aku memasuki skola tuh,aku dh x ikot lg trend2 bju skola yg agak hodoh dn bodoh tuh.Aku takut diorang menganggap aku sbgai org asing. Tetapi ternyata tidak! Sekolah sgt sgt sgt best tau !! ;) Aku syg gilerr sekola tuh,herm aku dh x pyah nk kena naek bas ulang alik dr ruma. penatt wooww ! aku pi skola jln kaki jerr,, bkn jauu pown dr ruma.Lebih2 lg pi skola awal pagi dgn AZRINA sygg . she is my bestie .Kwan aku dunia akhirat ..sygg glerr2 kt die.Byk betol kenangan kt skola tuhh tau.Cikgu2 pown semua nya best2 ! Aliaran yg aku dpt di skola lame dlu x same dgn aliran yg adew di skola tuh.Tp x pew aku terima jelaaa.Sejak itu aku mula mengenali mata pelajaran EKONOMI ASAS . Sbenarnyee aku x minat sbjek nihhh =)) hehe . Sbjek tambahan aku dua je iaitu EKONOMO ASAS dan PENDIDIKAN SENI VISUAL.Nak tau sbjek apew yg paling melekat di jiwa aku nihh ? nk tau x ? Jenggg jengg jenggg >>>> Petame,PSV..Kedua,BM..Ketiga,P.ISLAM..,Keempat,BI..Kelima,SC.haaa,itu jerk! terukk betol kn aku nih .Totaly semua sbjek aku 8 . tp 5 jerr yg terpikat . hahahah. okeii citerr lain plak.bertahun berlalu , tiba lah aku memasuki form 5,kepala makin serabut ! otak makin pening .cabaran yg dtg x henti2.sbjek EKA belom lg kuasai sepenuh nye,SEJARAH ,masih lg terkial kial nk membace , MATEMATIK ,basic plak belom kuat. SPM makin hampir.... Ayah aku nihh memang genius matematik ! kerek jerr .... kdang2 jeles aku dgn ayah aku nihh . blik dr skola, bdan penat ,hari2 aku rase keletihan . huuuuuuuuuuuuuu punye lah sengsara.tiba wktu mlm plak,kene blaja matematik dgn ayah,haduuiii . . . . boringg. Dgn muke letih , selamba nya aku membawa peralatan dn bku2 nota matematik.3 jam blaja,bile mata ayh aku dh ngantok,cpt2 aku suruh ayah aku pi tidur.ayah ayah ,ayah kn pnat ...^^ okeiii lpas tuh , dlm diam ,aku happy . nak tau nape? sbab .... masalah dh selesai ! msuk bilik ,handphone dlm genggaman , jari jemari di gerak gerakkan , mata di celikkan ! apew lg? tuuutt tuutt tuutt __________Mesej ! ... itu lah kn , kerja anak muda.terukk betoiiii aku dlu .Hari makin hari, jam bertukar detik , spm makin hampir .Handphone tidak lg aku pedulikan .reload yg x pernah aku isi ..aku hnya mengulang kaji pelajaran .Ujian SPM sudah tiba ,aku menjawap dgn berhati hati.Tamat jerr UJIAN SPM , aku terus terbang ke IPOH,PERAK.yeyyyy yeyy ! seronok x terkate , dah lame x jumpe nenek.rnduu betol dgn tmpat tuh.4 bulan tggal sane , kwan2 mesej pown, aku dh jrang blas . Diorang kate aku dh lupe kn diorang , heiiii aku sygg korang larr .Aku nihh pemalas sikit jerr, bkn apew , mlas betol aku nk menaip keypad fon tuh .reload pown jarang isi hahaha ! adew mase , bru syok b'mesej . betol kn ? =))) okeiii larrhh mlas nk ngarut panjang2 nih .Lain hari aku cerita psal asal usul . k byeee

TAHUN 2009

TAHUN 2009
Serius rindu plak dgn style aku dlu.Ehh tp skrangg aku dh ladies ori k ;) Dah tak main dress ni :p